Tambov
SCIENTIFIC SERIES
“COGNITIVE STUDIES OF LANGUAGE”

COGNITIVE DISSONANCE AND COOPERATION IN PERCEIVING AVANT-GARDE DRAMA

COGNITIVE DISSONANCE AND COOPERATION IN PERCEIVING AVANT-GARDE DRAMA


Author:  Bochaver S.Yu.

Affiliation:  Institute of Linguistics of Russian Academy of Sciences

Abstract

This article is dedicated to some aspects of cognitive variation in perception of avant-garde drama. The great part of avant-garde works is based on deliberate violation of laws of genre and communicative conventions with an addressee. One of the characteristics of avant-garde drama is (ultimate) non-cooperative behavior towards the addressee. In these conditions a cognitive dissonance easily emerges due to the mismatch of the communicative situation and the expectations of the addressee. The cognitive attitude to (ultimate) cooperation may be a way towards overcoming the cognitive dissonance.

Keywords:  cognitive dissonance, cooperation, communicative maxims

References

Демьянков В.З. Кооперативность общения и стремление понять собеседника // Общение. Языковое сознание. Межкультурная коммуникация: К 70-летию д-ра филол. наук, профессора Е.Ф. Тарасова. Калуга: КГПУ им. К.Э. Циолковского; М.: Ин-т языкознания РАН, 2005. С. 28-36.
Демьянков В.З. Когнитивный диссонанс: когниция языковая и внеязыковая // Когнитивные исследования языка. Вып. IX. Взаимодействие когнитивных и языковых структур: сборник научных трудов / отв. ред. вып. В.З. Демьянков. М.: Ин-т языкознания РАН; Тамбов: Издательский дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2011. С. 33-40.
Иоффе Д.Г. Прагматика и жизнетворчество (Еще раз о концепции авангарда у М.И. Шапира) // Philologica. 2012. Vol. 9. № 21/23. 405-421.
Кубрякова Е.С., Александрова О.В. Драматические произведения как особый объект дискурсивного анализа (к постановке проблемы) // Известия РАН. Серия литературы и языка. 2008. № 4. С. 3-10.
Кубрякова Е.С., Петрова Н.Ю. Лингвокультурологический статус драмы (новое в изучении языка пьес) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2010. № 2. С. 64-73.
Кубрякова Е.С. О методике когнитивно-дискурсивного анализа применительно к исследованию драматургических произведений (пьесы как особые форматы знания // Принципы и методы когнитивных исследований языка: сборник научных трудов / отв. ред. вып. Н.Н. Болдырев. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 2008. С. 30-45.
Ревзина О.Г., Ревзин И.И. Семиотический эксперимент на сцене (Нарушение постулата нормального общения как драматургический прием) // Труды по знаковым системам V. Учёные записки Тартуского государственного университета. Тарту, 1971. С. 232-254.
Соколова О.В. Междискурсивное взаимодействие в авангардной поэзии, рекламе и PR: автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2014.
Шапир М.И. Эстетический опыт ХХ века: авангард или постмо-дерн // Philologica. 1995. № 3/4. С. 135-152.
Grice H.P. Logic and conversation // Syntax and Semantics. Vol. 3. Speech Acts / Ed. by Peter Cole and Jerry L. Morgan. N.Y.: Academic Press, 1975. P. 41-58.
Festinger L. A Theory of Cognitive Dissonance. California: Stanford University Press, 1957.
Harmon-Jones E. Conitive Dissonance Theory // Encyclopedia of Human Behavior, Second Edition, 2012. Vol.1. Pp. 543-549.

Pages:  346-356

Back to the list